Allmänna råd och styrdokument
- Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
- Allmänna råd för arbete med studie- och yrkesvägledning
- Allmänna råd för fritidshem
- Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
- Allmänna råd för utbildning av nyanlända elever
- Nya språket lyfter!
- Sambedömning i skolan
- Skollag
- Språket på väg
Förskolan
- Att undervisa barn i förskolan
- Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska och lära i förskola och skola
- Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet
- Bygg och konstruktion i förskolan
- En stark start: kvalitetsfaktorer i förskolan
- Förskola på vetenskaplig grund
- Kommentarmaterial förskoleklass
- Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation – DVD, bok
- Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande
- Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 – 5 år och deras lärare
Elevhälsa
- Att platsa i en skola för alla.
- Beteendeproblem i skolan
- Elevhälsa börjar i klassrummet
- Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
- Vägledning för elevhälsan
- Vilse i skolan
Didaktik & metodik
Formativ bedömning
- Att bedöma och sätta betyg : tio utmaningar i lärarens vardag
- Att följa lärande
- Bedömning för lärande
- Bedömning för lärande – en vägledning utifrån aktuell forskning
- Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
Betyg och bedömning
Ledarskap
- Det professionella lärandets inneboende kraft
- Hållbart ledarskap i skolan
- Ledarskap i klassrummet : handbok för arbetsro och effektivt lärande
- Ledarskap med fokus på lärande
- Professionellt kapital – att utveckla undervisning i alla skolor
- Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling
- Uppskattande ledarskap – i skolan
- Världens bästa fröken. J. Steinberg
Fritidshem
- Allmänna råd för fritidshem
- Dialog i fritidshemmet 20151118
- Fritidshemmet – lärande i samspel med skolan
- Kommentarmaterial fritidshemmet
Systematiskt Kvalitetsarbete
- Nu finns verksamhetsplanen för 2017 publicerad
- Resultatanalys i skolan
- Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem. Strategier och metoder
- Verksamhetsberättelsen för 2016 är nu beslutad
Undervisning
- De fem förmågorna i teori och praktik
- Den trådlösa pedagogiken
- Fjärrundervisning
- Grundskolans utvecklingsområden under 2016/17
- Hur vi lär. Synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser
- Språk i alla ämnen
- Stärk språket, stärk lärandet
- Synligt lärande för lärare
- Utmanande undervisning i klassrummet
- Utmärkt undervisning
Stödmaterial
- Nyexad, välkommen till oss!
- Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: Pedagogisk dokumentation