Hur vi lär. Synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser

Hur vi lär Bokomslag Hur vi lär
J. Hattie & G. Yates

Boken Hur vi lär. Synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt Synligt lärande om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur våra lärprocesser går till. Några av de frågeställningar som tas upp i Hur vi lär är t.ex. lärares personlighet, hur kunskap lagras och effekterna av kognitiv belastning, återkopp­lingens betydelse, tänka snabbt och tänka långsamt, multitasking och myter om hur människor lär sig.

Hur vi lär består av tre delar Lärande i klassrummet, Lärandets grunder, och Känn dig själv. I de första delarna redogör John Hattie och Gregory Yates för de kognitiva byggstenarna för kunskapsin­hämtning och den sista delen utforskar betydelsen av självförtroende och självkännedom i lärprocessen. I anslutning till varje kapitel finns instuderingsfrågor och rekommendationer för vidare läsning.