-
Minnesanteckningar från dialogmöte i förskoleklass 20190131
Dialogmöte i förskoleklass Kartläggningsmaterialet – samtal…
-
Dialogmöte i förskoleklass 20190131
Dialogmöte Förskoleklass 20190131 Välkommen på dialogmöte…
-
Dialogmöte i förskoleklass
Dialogmöte i förskoleklass, tema bedömningsstöd. Info…
-
Dialogmöte i förskoleklass 2018-05-03
Eva Andersson och pedagogisk dokumentation…
-
FÖRSKOLEKLASSDIALOG 2017-11-30
Vi inleder med en genomgång av…
-
Minnesanteckningar från dialogmöte i förskoleklass 20170330
Vi inleder med film – Skolverkets…
-
Välkommen på dialogmöte förskoleklass
Den 30/3 ses vi på Ludvigsborgsskolan…
-
Systematiskt kvalitetsarbete i förskoleklass
Tillsammans har vi arbetat med kvalitetsarbetet…
-
Minnesanteckningar från förskoleklassdialogen 13 oktober
Minnesanteckningar förskoleklass 2016-10-13 Vi inledde med…
-
Välkommen på dialogmöte i förskoleklass
Så är det då dags för…
Vårt arbete med att synliggöra och utveckla vårt arbete med bron mellan förskola och skola har påbörjats genom att börja synliggöra förskoleklassens uppdrag på ett antal dialogmöten. Fokus har varit att skapa den bro mellan förskola och skola som är tänkt.
I förskoleklassens uppdrag ingår att:
- stimulera elevers utveckling och lärande och förbereda eleverna för fortsatt utbildning
- utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov
- främja allsidiga kontakter och social gemenskap.
Stödmaterialet Förskoleklassen – uppdrag, innehåll och kvalitet ligger till grund för arbetet med en likvärdig förskoleklass för alla. Skolverket kommer under hösten 2015 ta fram ett eget kapitel för förskoleklass, läs mer här.
Förskoleklassen – uppdrag, innehåll och kvalitet
Diskussionsfrågor förskoleklass.
På träffen i september diskuterade vi förslaget till nytt kapitel i Lgr 11. Vi pratade om vilka saker vi gör redan idag, vad som är nytt och vilka saker vi behöver lägga fokus på framöver.
Frågor och funderingar kom upp kring förskollärarens roll i en eventuell 10-årig obligatorisk grundskola. Överlämningar mellan förskola och förskoleklass och vikten av leken var något som många grupper lyfte.
Över lag var alla nöjda med hur det nya kapitlet skrivits och upplevde att det är precis det som förskoleklass ska bidra med till barns och elevers lärande.
Nästa träff i november kommer ha leken i fokus utifrån syftestextens långsiktiga mål kommer samtalen handla om:
- Hur kan vi utveckla förmågorna genom leken i förskoleklass?
- Vilka möjligheter ser vi med uppdraget att göra detta genom leken?
Träffar annonseras i kalendern och via rektor.