Formativ bedömning

Formativ bedömning beskriver god undervisningspraktik med en effektiv undervisning där man som lärare regelbundet stannar upp och med några utvärderande frågor eller övningar ser till att man har eleverna med sig, tolkar, bedömer och ger återkoppling där det är befogat, för att sedan kunna gå vidare genom att veta att eleverna lärt sig det som var avsett. När detta sker som en naturlig del av undervisningen uppstår det som Dylan Wiliam kallar Embedded formativ asssessment, kontinuerlig bedömning.

Dylan Wiliams definition på formativ bedömning är:  ”Bedömning fungerar formativt när bevis på elevens prestation tas fram, tolkas och används av lärare, elever eller deras kamrater för att besluta om nästa steg i undervisningen som förmodligen blir bättre, eller bättre grundade, än de beslut de skulle ha fattat om bevis inte funnits.” (Wiliam, 2013,  Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken, s 58)

De strategier som man utgår från i en formativ undervisning är:

  1. Klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och kriterier för framgång.
  2. Ta fram belägg för elevernas prestationer genom att genomföra effektiva diskussioner, aktiviteter, och inlärningsuppgifter .
  3. Att ge feedback som för lärandet framåt.
  4. Att aktivera eleverna att bli läranderesurser för varandra.
  5. Att aktivera eleverna till att äga sitt eget lärande.

Det handlar om att få bästa möjliga bevis för vad eleverna har lärt sig och att sedan använda informationen för att avgöra vad som är nästa steg.

Mer inspiration hittar du på följande länkar;

Formativ bedömning på 2000-talet, en översikt av svensk och internationell forskning

Formativ bedömning, fördjupad läsning

Bedömning för lärande – en vägledning utifrån aktuell forskning

Kunskapsbasen

Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling

Austin´s Butterfly, en film om formativ bedömning i praktiken.

Är man nyfiken på att arbeta formativt med digitala verktyg har Patricia Diaz gett ut en  bok som heter Att arbeta formativt med digitala verktyg. Här finns många tankar, metoder och idéer om hur man kan arbeta effektivt med formativt bedömning utifrån Wiliams 5 nyckelstrategier med hjälp av IKT.